Friday, August 2, 2013

Monster University

Bismillah

Ramai yang suka menonton cerita kartun sebab ianya tak heavy, straight to the point,  tak perlu sakit kepala memikirkan motif-motif aksi begini dan begitu, dan yang penting no heart attack macam tengok cerita hantu. Tapi kartun is kartun la kan. Cerita biasa-biasa, pengajaran pun biasa-biasa, sesuai lah untuk umur below 5.

Tapi Monster University sangat lain dari yang lain. Memang lah tersangat AWESOME. Siapa yang belum tengok, baik lah pegi tengok sekarang..hehe

Mula-mula memang lah macam kelakar tengok cerita tu, kartun kan, biasalah. And all the "tak masuk akal" punya imaginasi lagi. Tapi, bila tengok ending, seriously sangat lah inspiring.



Aku sangat mencadangkan kepada mereka yang mempunyai stigma dan pemikiran bahawa "kena dapat dean list, 4 flat, first class semua tu baru boleh dapat kerja tip top yang diidamkan" supaya menonton cerita Monster University.

Juga kepada mereka yang risau sebab pointer biasa-biasa saja, malah untuk mencapai first class tu macam langit dengan bumi saja, boleh lah menonton cerita ini. Nescaya anda akan mendapat semangat baru seperti saya..eheh.

Dan juga kepada mereka yang mempunyai pemikiran yang lebih tertumpu kepada akademik, juga disarankan untuk menjadi monster menonton cerita monster. Bukan lah maksudnya fokus kat akademik tu tak baik, no. Baik, tapi korang tak rasa bosan eh?hahaha..Aku bosan..haha.

Hidup zaman universiti,zaman ramai kawan-kawan yang baik-baik, bukan selalu. Sekali seumur hidup. Percaya lah. Dah kalau asyik dengan buku, masa untuk join aktiviti luar takde, join ko-kum pun berkira-kira, join khidmat masyarakat pun taknak, rasa macam hidup kurang beerti. 

Sangat rugi for those yang tak pernah rasa escape kelas, lompat tingkap nak pegi kelas ko-kum sebab ada event dekat luar bilik kuliah, keluar kelas awal sebab nak pegi cuci kereta, dan paling tak boleh terima akal pergi berniaga atau tukar-tukar duit masa lecturer tengah mengajar. And the list goes down..

Tapi tak rugi pun sebenarnya..hahaha.. Infact, yang buat semua benda di atas tu yang rugi sebab banyak main..hehe

Pokoknya, nak suruh tengok cerita monster tu je, biar ada perubahan sikit dengan cara kita berfikir. 

Yang penting, percaya kepada rezeki dan usaha. Rezeki masing-masing, Allah dah tentukan. Kita tak boleh ambil rezeki orang, orang pun takkan usik rezeki kita. Masing-masing ada bahagian masing-masing. 

Macam lah kalau kita belajar, dah berusaha, lepas tu pergi jawab exam, tup tup result dah keluar. Tengok orang ni result dia gempak, mungkin sebab usaha dia lebih, usaha kita sikit. Mana tak sikit kalau sehari exam boleh khatam 10 chapters (baca : last minit). Mungkin orang ni hubungan dia dengan Allah sangat baik, kita ni solat malam pun malas. Mungkin orang ni jaga hubungan dengan manusia, yang kita ni orang minta tolong pun berkira-kira.

Bak kata kawan aku, "semuanya dah tertulis. Result pun dah tertulis semenjak kita belum lahir lagi."

Redha la. Mungkin rezeki orang bagus akademik, rezeki kita di tempat lain. Percaya pada rezeki yang Allah bagi. Mana mugkin Allah biarkan kita bersedih-sedih, sedangkan Allah tu penuh dengan sifat Penyayang.

Dan kepada yang dapat result bagus, jangan lupa mungkin kita berjaya atas sebab doa orang-orang di sekeliling, atas sebab tunjuk ajar kawan-kawan, atas sebab berkat guru mengajar. Jangan riak dengan mengatakan "aku dapat sekian sekian sebab aku study soalan past year semalam, sebab aku ikut instinct, sebab aku study gila-gila" atau "walaupun aku study last minit, tapi at least keputusan aku terbaik.." dan seangkatan dengannya.

Mana mungkin kita lakukan semuanya, kalau bukan dengan izin Allah?

Maha suci Allah yang memberikan kita ilham saat kita terlupa, yang memudahkan kita untuk menjawab exam, yang mengilhamkan kita untuk menjawab dengan betul. Allah Allah..

Akhir kata, selamat maju jaya. Dan sila jangan lupa untuk menonton cerita Monster University again..ehehe

nah, daftar cepat :P


Berdoalah supaya Allah memberikan yang terbaik. Doa di akhir-akhir ramadhan, doa selepas asar antara doa yang mustajab.

*entry sempena result akan kuar entah bila. Ada yang dah tengok result, tapi aku secara official tak tengok lagi, sebab cuak overboard..haha. Dengar camtu2x dari kawan-kawan. Biar lah, apa guna dapat slip kalau tengok result awal-awal kan.. Alasaaaaaaannnnnnnn.....*

You'll be blessed

No comments:

Post a Comment