Sunday, October 13, 2013

IChemS'13

Bismillah

Sebenarnya IChemS'13 dah lama berlalu. IChemS'13 adalah singkatan kepada IChemTech Seminar 2013. Jangan ditanya apa tu IChemTech. Jenuh aih nak tulis panjang-panjang. Sepanjang meniti hari-hari untuk berlangsungnya seminar ni, macam-macam kejadian berlaku, pahit manis, sentap sana sini, itu semua perkara biasa kan. Lagi-lagi dekat-dekat hari kejadian, bila masing-masing stress, mula lah..hahaha

Sebagai s/u bersama, haruslah aku tau apa yang kena, apa yang tak kena dengan perjalanan IChemS'13. Mari aku senaraikan apa yang perlu untuk seminar-seminar macam ni. Sekurang-kurangnya, tidak lah sia-sia aku menjadi s/u, orang lain boleh buat rujukan walaupun rujukan ni tak seberapa..kui3x..

Pengenalan, IChemS'13 ni merupakan seminar wajib dikendalikan oleh abang-abang dan kakak-kakak senior tahun 4, tapi tak masuk jam kredit la. Amboi, takkan kalau masuk jam kredit baru ko nak buat kerja kan..hahah. Sama macam 4 kos lain yang terdapat d FST. Seminar-seminar yang melibatkan semua kos ni di bawah Seminar Kebangsaan Sains Islam, gitu. 


Jadinya, sebagai s/u, apa yang perlu dibuat ialah banyaakk..haha.. Dan bersyukurlah, sebab tuan pengarah lantik dua orang s/u, sekurang-kurangnya kerja boleh dibahagikan.


1. Paperwork. Haruslah kan. Yang memeningkan dalam bab ni, tang kira-kira untuk bajet tu lah. Yang ni aku tak join.. Paperwork dah siap, boleh hantar untuk minta kelulusan.


2. Pakej tajaan. Pakej tajaan dibuat beserta surat kebenaran tajaan daripada NC dan surat memohon tajaan. Surat kebenaran tajaan daripada NC haruslah dibuat awal, sebab untuk minta kelulusan tu memerlukan masa 2 minggu. Dah dapat pakej tajaan, surat kebenaran memohon tajaan daripada NC, dan surat memohon tajaan, boleh lah mintak tajaan kat pihak luar. Bawa sekali paperwork. 

Cara minta tajaan : Pergi lah mana-mana syarikat, atau bank, kemudian present paperwork dan pakej tajaan, lepas tu pandai-pandailah. haha. Ni aku tak join, sebab kerja aku buat surat dan pakej tajaan saja. 


Duit tajaan nanti akan dimasukkan dalam akaun bendahari uni/ dalam bentuk cek tapi atas nama bendahari uni, so kena buat surat lagi untuk maklumkan tu duit untuk seminar kita. 

3. Surat menyurat. Sebenarnya aku dah mulai lupa surat apa yang perlu dibuat..hahaha.. Yang aku ingat, surat lantikan penceramah, surat jemputan untuk universiti luar, surat jemputan untuk pensyarah, surat kebenaran pelepasan ko-ko (kalau perlu).

Nampak macam senang kan.. Tapi bersilat jugak aku dibuatnya. Lagi-lagi tang surat penceramah tu. 

4. Buat check list tugas pada hari-hari terakhir sebelum hari kejadian. Kiranya, semua ajk akan tahu apa yang belum dan perlu dibuat dan diselesaikan pada hari kejadian. 

5. Buat borang penilaian untuk dimasukkan dalam file peserta. Borang penilaian ni penting untuk post mortem dan improvement dari semasa ke semasa. 

6. Minit mesyuarat. Tapi aku buat 1 je, yang lain tuan pengarah tolong buatkan, sebab aku terlupa..kui3x.. 

7. Jadi admin page IChemS'13. Yang ni, memerah idea jugak nak buat ayat untuk attract orang datang seminar.

8. Lain-lain, kena bahagikan nama dan ajk, lepas tu update dan kemaskini tentatif, update dan kemaskini kewangan dan belanjawan. Dan buat buku cenderahati serta brocher tentatif. Yang ni di luar bidang tugas, tapi bila dah last minit, tolong kawan apa salahnya. Tapi design semua ajk multimedia tolong buatkan. 

Pada hari kejadian, aku bertugas sebagai ajk tambahan untuk pendaftaran (bagi goodies) dan makanan pulak. Kepada ajk yang tugasnya dah selesai, elok lah tolong menolong ajk lain, sebab tak semua ajk ahli-ahlinya cukup. 

our registration committees.. mengamalkan 5S katanya :)


Petang hari kejadian, kembali jadi s/u, kutip dan finalise semua komen-komen dari borang penilaian, sebab nanti ada post mortem, haruslah dikongsikan segala komen yang membina. Aku baca borang-borang tu sambil gelak, macam-macam komen ada..hahaha

Antaranya, 

# Pasal aircond. Sejuk giloss.. Sampai yang komen, " dewan sejuk sangat, semua orang beku, penceramah beku, pensyarah beku, peserta beku.." haha.. Aku pun baru tau yang sebenarnya boleh call pihak yang berkenaan untuk kurangkan aircond. huhuhu

# Masalah teknikal. LCD kurang jelas, mic, video, macam-macam. Tapi tak pe lah, yang penting semua dah buat yang terbaik.

# Makanan. Yang ni memang sangat-sangat kuciwa gua bilang sama lu.. Masalah induvidu yang kitaorang tempah makanan tu. Dari sarapan, sampailah ke minum petang, semua serba tak kena. Bukan apa, kesian dekat peserta. Aku pun, kalau jadi peserta, of course la makanan merupakan perkara utama yang akan diambil kira. Ya lah, bayar banyak-banyak, berjam-jam bertahan dalam sejuk beku dengar seminar, keluar-keluar beratur amik makanan, sekali tengok makanan macam.... alahai.. Malas dah nak ungkit mengungkit. Sedih, kecewa, kesian dekat peserta, lagi kesian dekat ajk-ajk, sebab dapat makanan yang macam...alahai alahai alahai.. Bak kata diorang, "kita dapat yang buruk-buruk takpe, asal peserta semua dapat yang ok (walaupun sebenarnya tak berapa nak ok).



 Pengajaran, yang pertama, jangan tempah makanan untuk tiga waktu sekaligus dengan orang yang sama. Kedua, jangan tempah lagi dari orang berkenaan.. =.=

# Punctuality. Yang ni kami langsung tak setuju. Sebabnya kebanyakan yang tak punctual tu adalah dari peserta sendiri. Majlis hanya akan bermula kalau perasmi dan penceramah sampai, dan kena tengok jugak crowd. Tapi kebanyakan peserta ni kadang-kadang suka hati buat macam majlis sendiri. Orang tengah nyanyi lagu usim, baru masuk hall, dah pukul 2 lebih, baru nak makan, sedangkan majlis nak start pukul 2.30pm. Apa pun, pengajaran kepada adik-adik junior terutamanya, jangan buat macam tu kat majlis orang, sebab nanti anda semua pun akan melalui perkara yang sama, dan tak mustahil orang buat macam tu kat majlis anda semua. Percayalah, bukan nak suruh jaga hati senior-senior. Tapi diorang ni ada kuasa veto. :P

# Baju cantik. Ni paling tak boleh blah. Sempat lagi..haha.. Baju sweet la, nice lah.. haha

Alhamdulillah, IChemS'13 berakhir dengan jayanya. Walaupun ada yang last minit, seperti confirmation penceramah dari MPOB, yang tu memang last minit. Slot start pukul 11.30 am, tapi pukul 10 am baru dapat confirmkan penceramah. Menyebabkan kerja-kerja tentatif, buku tentatif, video tergendala seketika. Lagi kalut bila pagi hari kejadian, beliau call kata macam tak bersedia nak present. Agak aa...hahaha..

Apa pun, terima kasih kepada Tuan Pengarah Syuk, s/u bersama Atoi, semua ajk IChemS'13 serta semua peserta yang banyak menajayakan seminar. Pahit manis gaduh-gaduh sentap menyentap tu biarlah jadi kenangan semua. hahaha...



Panjang beno entry... ehehe.. till then~

#eh, jangan lupa siapkan laporan seminar...huehuehue

You'll be blessed

No comments:

Post a Comment