Saturday, July 27, 2013

Talk "Kun Fayakun" bersama Farah Lee

Bismillah

Semalam, alhamdulillah diberi kesempatan untuk pergi majlis-majlis ilmu. Rasa macam lama sangat tak pegi, semenjak masuk kampus baru FST, nun jauh dekat Harvard tu hah. Last pergi tahun ni jugak rasa, tapi itu pun kalau buat malam. Dulu selalu pergi, eh tapi tak selalu jugak. 

Tapi kitaorang ada sejenis penyakit. Suka pergi talk kalau speaker jemputan tu artis-artis atau personaliti yang biasa kenal. Kalau nama first time dengar, macam-macam kan alasan bagi tak mau pergi. Nampak sangat permainan dia di situ. Bawak-bawak lah bertaubat cepat-cepat. hoho

Ok, berbalik kepada cerita asal. Semalam, group lawatan antarabangsa ke Kunming, China jemput Farah Lee untuk bagi talk, tentang kisah hijrah beliau. Tak yah cakap lah kan siapa Farah Lee. Kalau ada yang tak kenal tu, boleh google. Tapi ada kawan aku tak kenal. Dengan kondifen beliau cakap nak pergi talk SARAH LEE. Kau mampu? Rasa macam nak tampal-tampal je poster talk tu kat muka beliau..bhahaha



Antara yang dikongsikan, tentang kisah hijrah, susah senang dekat Incheon, tips-tips belajar, tips nak kawen awal..haha.. Ok, tipu. Bukan tips nak kawen awal, tapi more to cara nak pujuk mak ayah supaya bagi kawen awal. Aku rasa masa ni tahap khusyuk semua orang paling atas sekali.

Aku terjatuh hati dengan satu ayat yang Farah cakap, bila beliau cakap tentang people yang berhijrah ni. Kalau ada sesiapa yang megikuti kisah hijrah artis-artis, pernah korang cakap macam ni, *tapi ni aku bagi contoh je lah.. contoh...*

"Perasan tak, Diana Amir bila dah pakai tudung, nampak cantik sangat, manis, kena je gaya tudung ngan dia. Kalau dulu, lawa lagi muka ko aku rasa"

Ayat last tu perli tahap langit lah kan..haha

Then, Farah cakap,

"Orang yang berhijrah ni, bukanlah Allah ubah muka dia, jadi cantik dari tak cantik, macam buat plastic surgery tu. No. Tapi Allah jadikan orang yang memandang mereka ni, pandang yang cantik-cantik je, yang baik-baik. "

Ibaratkan Law of Attraction. Bila orang tu baik, maka dia akan menarik segala zarah-zarah yang baik disekelilingnya, bila semua yang baik je berkumpul, sebab tu kita nampak cantik je semua.

Dan untuk berubah ke arah yang lebih baik tu, bukan lah sehari dua. Tak perlu kepada extreme transformation bagai. Ubah sikit-sikit. Sebab bila kita extreme sangat, takut jiwa melakukan pemberontakan yang extreme jugak.

Semuanya bermula pada diri. 

Cuba silangkan tangan kanan dan tangan kiri, kemudian tengok ibu jari mana satu yang berada di atas. Lepas tu twist, tukarkan ibu jari yang sepatutnya berada di atas tadi ke bawah.

Macam gini

Susah kan? 

Macam tu lah kita. Benda yang dah terbiasa dengan diri, tak mungkin dapat ubah dalam masa sehari dua. Ubah pelan-pelan, sikit-sikit. 

Changes is difficult, yet adventerous

Susah tu pasti ada. Hari ni semangat kental, esok-esok semangat luntur sikit-sikit. Nak naikkan semula semangat tu, Allah saja tau susah senang. Nak istiqamah, lagi payah. Tapi percaya lah, it is worth a try and to fight it. Allah ada, takkan dibiarnya kita susah sensorang, bersedih-sedih.

"Orang kenal Allah tidak pernah kecewa. Siapa kata doa dia tidak makbul itulah antara punca utama doanya tidak diterima. Saya pun fikir kenapa ramai orang cakap doanya tidak makbul. Sebenarnya doa mendekatkan diri kita pada Allah. Sama adakita nampak hasilnya atau tidak.

Doa dan pengharapan yang tinggi pada Allah itulah yang membuat hidup kita jadi bahagia, tenang, berkat, syukur dan membuat kita terus menjadi kuat. Orang yang kurang berdoa tanda hatinya sudah mati. Belajarlah doa panjang-panjang. Minta banyak-banyak..Dalam bahasa masing-masing"


quoted from facebook.

Maka, berdoalah supaya Allah bukakan jalan menuju kepada Dia, Allah permudahkan jalan, Allah hantarkan orang-orang yang baik untuk membantu kita.

Have faith.

You'll be blessed

No comments:

Post a Comment