Thursday, July 25, 2013

1 pergi, 1000 datang

Bismillah

Alhamdulillah.. alhamdulillah..

Baru tadi, dalam perjalanan ke fakulti, berfikir-fikir sambil menikmati angin pagi, ala-ala dekat New Zealand. Cuma pemandangan di FST kurang lembu, yang lebih adalah kek lembu merata tempat.. T_T

Ramadhan sudah separuh berlalu. Tapi, masih tertanya-tanya, apa yang sudah aku dapat sepanjang separuh bulan yang sudah meninggalkan?

Rutin harian bermula seawal 8.00 pagi sudah bersiap-siap untuk ke fakulti, mengejar thesis yang mesti disiapkan separuh sebelum pulang ke kampung halaman.

Seharian di lab memang menyebabkan kulit dehydrated. Kering, lemah tidak bermaya. Aircond di dalam dan luar lab menyebabkan lagi rela turun naik melalui tangga, daripada terpaksa mengharungi angin sejuk sepanjang perjalanan menuju lif.

Berkejar-kejar, selalu bawa al-quran, tapi kadang tiada masa untuk membelek satu muka surat pun.

Balik dari lab, terus menuju ke bazar untuk membeli makanan berbuka. Dari bazar, pulang ke rumah, bersiap-siap untuk solat asar.

Seusai solat, terus berbaring menunggu waktu berbuka puasa. Kadang-kadang sempat terlelap. Penat.

Lepas maghrib, mengaji sehelai dua, kadang-kadang tidur sekejap menunggu isyak. Baru sambung mengaji.

Awal puasa, diri masih gagah untuk masak sahur, boleh jamu housemate yang lain. Itu pun sebab lab tak start lagi. Pertengahan, masing-masing menyerah. Kadang-kadang mampu bangun untuk makan sebiji kurma dan minum air mineral. 

Begitu lah rutin.

Tambah lagi dengan urusan lawatan antarabangsa yang menyebabkan diri terpaksa ke sana sini, siapkan surat itu ini, berhubung dengan orang itu ini. Juga dalam masa yang sama surat-menyurat untuk seminar kimia perlu diselesaikan. 

Tumpah juga air mata yang ditahan-tahan. 

Kenapa susah sangat nak siap thesis ni. Kenapa banyak songeh untuk uruskan surat-surat ni. Kenapa bila perlu jumpa orang itu ini semua hilang, masa terbuang sedangkan kalau boleh seminit terbuang tu pun boleh siapkan 1% experiment.Penat sangat. Penat yang menyebabkan malas, susah sangat untuk beribadah, merangkak-rangkak.

Terpukul rasa bila baca status seseorang,

"Bulan ramadhan itu bulan al-quran"

Bertanya pada diri, mampukah aku menjadikan ramadhan ini bulan al-quran, sedangkan betapa hebat perlu berperang dengan diri sendiri untuk menghabiskan 1 juzu' satu malam. 

Lantas terus merayu, memohon pada Dia yang telah bersumpah dengan masa, agar diri masih diberi kesempatan untuk beribadah dengan jiwa yang tenang. Agar diberi kesenangan dan kemudahan untuk beribadah di bulan barakah ini. Agar bulan ini berlalu tidak sia-sia, agar tidak lagi terkenang-kenang kelalaian, agar tidak ada penyesalan seandainya ramadhan ini berlalu pergi nanti.

"Berdoalah, bulan ramadhan ini, inSya Allah berkat."

Teringat pesan umi. Benar.

Berdoa sepanjang perjalanan menuju ke fakulti hari ini. Semoga hari ini masih belum terlambat untuk memulakan. Agar al-quran yang dibawa hari ini tidak disia-siakan. Agar dipermudahkan segala urusan hari ni. Agar diberi kelapangan pada diri untuk hari ini.

Alhamdulillah, segalanya berjalan lancar. Belum pun pukul 1.00pm, boleh dikatakan 50% experiment berjaya disiapkan tadi. 

Kaki melangkah dengan senyuman kelegaan di wajah masing-masing, lantas tertidur kepenatan sementara menunggu waktu zohor. 

Sesungguhnya bersama kesusahan itu adanya kemudahan. Tidak keterlaluan jika dikatakan satu kesusahan, bersamanya Allah datangkan 1000 kemudahan. I pergi, 1000 Allah gantikan. :)

"maka, nikmat Tuhan mu manakah yang kamu dustakan.."

Salam Nuzul Quran

You'll be blessed

No comments:

Post a Comment