Tuesday, August 27, 2013

Syukur Vs Sabar

Bismillah

Selalu kita minta supaya dimurahkan rezeki, diluaskan pintu rezeki. Tapi kita sendiri yang kadang-kadang menyempitkan istilah rezeki itu sendiri.

Asal rezeki, selalu-selalu dikaitkan dengan duit, makanan. 

Sebenarnya senang bangun awal pagi-pagi pun, kira rezeki jugak. Senang untuk solat malam, pun rezeki. Paling penting, bila Allah masih bagi kesihatan, senang untuk buat kerja. Lagi bila semua kerja dan urusan, smooth saja. 

Kiranya kalau dihitung dalam sehari, memang banyak rezeki kita Allah bagi. Maha pemurah sungguh Allah :)

Adat lah, kalau dah diberi, lagi tak tau nak bersyukur? Itu memang nak kena backhand guna penyapu. Tapi memang pun, manusia lagi susah untuk bersyukur, daripada bersabar. 

Tak percaya?

Kita mungkin masih mampu bersabar kalau kita teraniaya, mungkin bersabar dengan harapan, kebenaran akan terserlah juga nanti. 

Tapi untuk bersyukur? Bersyukur kerana penganiayaan itu akan menaikkan satu darjat hampir kepada Allah dan doanya juga dimakbulkan. Selalu-selalu terlupa kan.

Kita mungkin masih boleh bersabar kalau diuji susah, ditimpa sakit atau kehilangan harta, sabar dan anggapnya sebagai takdir dan kifarah.

Tapi bersyukur? Sebab yang sakit tu hanyalah anggota badan, atau yang hilang itu hanyalah harta benda, dan bukannya nyawa kita. Kadang-kadang baru teringat kan.

Berbeza kan, kan kan kan..


Orang yang bersyukur, akan menukarkan hospital yang menjadi night mare sesetengah orang tu, kepada tempat di mana manusia pilihan Allah sedang diuji, untuk diampunkan dosa, diberi pahala dan dinaikkan darjat. Rasulullah s.a.w suka bersama orang-orang miskin, sakit, anak-anak yatim dan mereka yang ditimpa musibah/ujian. Allah sedang 'zoom-in' kepada mereka ini. (taken from fb coach ridz)

Sentap.


"Dan sekiranya kamu bersyukur nescaya akan Aku tambahkan nikmat kepada kamu. Dan jika kamu kufur ingkar, sesungguhnya azabku amatlah keras"

Ok, cukup lah. Saya rasa anda sudah faham. Kenapa bersyukur tu lagi susah dan berat daripada bersabar. But then, we have to thank Allah, for such a blessing life. Bahagia.

Dan syukurlah malaysia masih aman... errkkk... T_______T

They said,



================================================


Today's update : Hari ni huru-hara. Dari pagi sampai ke petang, dan ke malam (mungkin). Padang punya pasal la ni. I is stressed dengan semua kerja yang kena buat, nasib baik dapat assistant yang cekap-cekap dan tangkas. Terima kasih. Dan bersyukur jugak sebab Allah mudahkan kerja. Maka dengan itu, dengan tidak sengajanya aku telah terbeli satu blouse comel. Tapi untuk baju nak pakai pegi Padang nanti le.. 

Tapi sebenarnya more to hadiah penghargaan kepada diri sendiri sebab telah berpening-pening settlekan kerja Padang. Alasan kan..hahaha.. Lepas tu Prof Norita call sebab nak pergi, tau mintak duit je, tak nampak pun muka kat fst..huahaha.. 

Suri rumah sepenuh masa kan, calling sana sini, booking tiket online, buat surat, hantar surat online, tau nya Pn Jannah tolong hantarkan surat kepada pihak berkenaan. Tapi itu pun macam mahu bersilat sehari-hari..kui3x

Esok baru kita dating ye Prof. Mana tau prof boleh kasi duit lebih.. ameen.. eheh

You'll be blessed

No comments:

Post a Comment