Sunday, August 18, 2013

Me & Pancing


Bismillah

Ini kali pertama aku pergi memancing setelah err.. Entah berapa puluh tahun lamanya tak pegang pancing. Kali pertama aku ingat semasa umur lingkungan 9 ke 10 tahun barangkali. Tiap-tiap weekend, kalau cuti sekolah hampir setiap hari, aku dan segala sepupu pakcik makcik yang seumur denganku pergi memancing ikan di tepi parit depan rumah patua (moyang. sekarang sudah tiada, mari sedekahkan al-fatihah sekejap)

Masa tu bukan main kuku penuh dengan tanah sebab menggali cacing untuk dibuatkan umpan. Heaven nya bila umpan termakan dek ikan karuk (entah apa nama melayu beliau) atau pun ikan keli. Lepas tu bawa balik suruh umi masak. Perghh.. Tapi lepas tu aku meninggalkan profession sebagai pemancing tegar bila mana mata kail yang sepatutnya disangkutkan (betul eh isitilah ni) cacing, tapi tersangkut pula jari aku. Fobia tengok jari sendiri jadi umpan..kekekeke

Dan kali terakhir aku memancing masa tingkatan berapa entah. Masa tu belakang rumah banjir sekejap. Lepas tu kami sekeluarga dengan bersemangatnya untuk memancing, tapi menggunakan umpan tepung yang diuli belacan kalau tak silap. Entah lah, yang aku ingat umpan tu warna pink, bau belacan. hahaha.

Tapi belum sampai lima minit, kami sekeluarga pulang ke rumah. Sebab umpan semuanya terjatuh dalam air, gara-gara aku eksaited sangat..hahaha. Apa boleh buat, rezeki ikan-ikan tu makan besar :P

Dan kali ini, aku kembali lagi untuk memancing untuk kesekian kalinya. Chewahh. Itu semua poyo. Eksaited sekejap saja. Dan yang lebihnya adalah jakun..hahaha

Terkulat-kulat mau pasang umpan. Aiseh. Sudah lah umpan cacing. Memang tak lah kan nak pasang sendiri. Bab tu aku serahkan kepada sepupu-sepupu lelaki, semua masih kecik, dan budak kecik mana kenal erti geli atau takut..haha.

Betul lah, memancing ni mengajar erti kesabaran. Berapa kali aku kena marah oleh adik aku, sebab tak sabar. Baru buang pancing tu dalam kolam, asal terusik sikit terus tarik. Hoi, kalau macam tu, setahun pun ikan tak makan umpan ko..hahaha.

Yang penting, harus bersabar dan jangan kelam kabut. Ada sekali, ikan dah dapat, tapi aku macam blur pulak, pancing tu tang mana entah nak tarik, nak bagi pendek tali dia. Dan akhirnya, melepas lagi.

Bila dah dapat, lagi lah aku menggelabah. Takut pulak tengok ikan tu menggelabah semacam..haha. (eh, siapa yang menggelebah sebenarnya ni? :P) Tapi jangan cerita ikan lah kan. Ayam tepi jalan tu pun ko takut, lagi tak boleh terima akal kucing yang comel tu pun ko takut. Macam mana la boleh ada species macam ni labuuu..huhu

Tapi ikan tu terpaksa dilepaskan sebab peraturan memancing ikan, ikan yang kecil-kecil tak cukup umoq haruslah dilepaskan. Dan cukuplah aku bersabar pada hari itu. Tinggalkan pancing, dan pegi main masak-memasak di dapur. Kang dapur tak berasap, tengahari nak makan apa?

Dan selebihnya, biarlah hanya gambar berbicara..hahaha


Ni antara makanan untuk tengahari. Yang budak dua orang tu tengah bersantai sementara menunggu ikan termakan umpan :)

Can u spot the belanga tengah-tengah tempat bbq tu? Tengah masak tiba-tiba gas habis. Dan this is the alternative untuk memastikan seluruh isi keluarga tidak kebuluran hari itu. Sebijik macam main masak-masak dulu..huhu

And, yeah. Itu ikan keli, the very big one. Mau tak patah joran tu dapat ikan keli besar.

Yang tengah tu Aunt Liz. Ini kali kedua beliau beraya bersama. Dan ko wajib percaya, beliau pandai makan ambuyat weh.  Aku ni pun makan nasi tengahari tu, sebab nasi ialah makanan ruji bagi seorang safwah...hahaha


Us. Motif budak tu berdiri macam tu? Tak faham sungguh =.=


Family potret

Umi cakap, kalau tak pakai topi tak boleh bergambar. Terus cepat-cepat rebut topi :P



Sekian saja untuk kali ini. Balik dari memancing, semua orang pegi mandi sebab busuk masam, kalau campak dalam kolam boleh jadi sahabat baik ikan :)

==========================================

Hari ni tinggal kami berdua. Yang lagi tiga sudah kembali ke tempat pertapaan masing-masing, semoga menjadi manusia berguna. Dan hari ini hari yang paling heaven, sebab terjumpa ferrero rocher dalam chiller, kerja siapa entah pergi letak belakang makanan.

Kenapa heaven? Sebab berdua lebih baik daripada beramai-ramai..hahahahahaha.. *evil sungguh*



Sebelum terlupa,






With that, I'm a professional fisherman. Err, fisherwoman? perhaps.. ^____^

You'll be blessed

No comments:

Post a Comment