Saturday, August 17, 2013

Pray for Egypt

Bismillah

Kalau dulu nak baca qunut nazilah kena tunggu masa tazkirah dari kawan-kawan, sebab tak hafal. Lagipun kalau isu Palestin, Syria, Myanmar dan seangkatan dengannya dibangkitkan, baru baca. Itu masa first year.

Tapi sekarang tak perlu nak cakap apa. Takkan masih nak tunggu kawan yang baca, baru kita yang aminkan? Oh, jangan sampai macam tu.

Tengok news feed dekat fb sudah tau macam mana genting keadaan di Mesir setiap hari. Kalau dulu Palestin, kemudian isu Syria, kemudian isu Mesir. 

Saya mohon, agar kita semua mendoakan supaya Allah bantu mereka di sana, inSya Allah kemenangan itu pasti. Tapi kita jangan hanya menunggu. Walaupun hakikatnya mereka tak perlukan bantuan kita, kerana mereka ada Allah, tapi lakukan lah apa yang boleh. Kongsikan apa yang anda tahu, supaya rakan-rakan pun turut sama prihatin, agar lebih ramai daripada kita dapat mendoakan. 

Masih ingat kisah burung yang membantu memadamkan api yang membakar nabi Ibrahim, dengan menggunakan paruhnya? Begitu juga kita. Kelak nanti Allah persoalkan apa yang telah kita lakukan untuk membantu saudara-saudara kita di Mesir, sedangkan kita punya daya dan upaya.


Baca setiap kali selepas solat. Kalau pun tidak mampu, sekurang-kurangnya satu hari sekali. Please.. Please.. 

Dan saya yakin, anda semua mempunyai hati yang "fragile" apabila melihat gambar di bawah ini, 

Penunjuk perasaan menulis tentang maklumat diri mereka diatas tangan untuk membolehkan kaum keluarga mereka mengecam sekiranya mereka syahid.

With that, keep calm and pray for egypt. Thank you

May Allah bless


No comments:

Post a Comment